Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
Prin Ordonanța Guvernului nr.11/2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru modificarea unor termene, au fost aduse o serie de modificări și completări la Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală.
Luând în considerare necesitatea creării mecanismului privind automatizarea înfiinţării şi ridicării popririlor bancare de către organele de executare silită din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, în limita sumelor înscrise în actele
de executare silită, astfel încât disponibilităţile băneşti existente în conturile contribuabililor să nu fie afectate peste limita sumelor înscrise în adresa de înfiinţare a popririi bancare şi să nu se producă sincope în activitatea desfăşurată de aceştia, iar ridicarea măsurilor de executare silită prin poprire bancară să se realizeze cu operativitate, preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
ART. 1
Comunicarea către instituţiile de credit a actelor de executare se realizează prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
ART. 2
(1) Pentru comunicarea prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare emise de organele de executare silită, A.N.A.F., pune la dispoziţia instituţiilor de credit, în spaţiul privat de pe portalul A.N.A.F., un sistem informatic prin care utilizatorii încarcă şi descarcă documente. Actele de executare se comunică prin portal, sub forma unui fişier .pdf cu .xml ataşat, semnat electronic, prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă, conform legii.
(2) Mijloacele de identificare a instituţiilor de credit în mediul electronic şi procedura privind aprobarea accesului la sistemul informatic sunt cele stabilite prin ordin al preşedintelui A.N.A.F. pentru aprobarea procedurii de furnizare de informaţii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
ART. 3
Formalizarea asistenţei reciproce, a acţiunilor comune şi pentru interconectarea proceselor operaţionale aferente furnizării de servicii pentru implementarea sistemului automat prin care se realizează comunicarea actelor de executare către instituţiile de
credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă se efectuează prin încheierea unui protocol de colaborare între A.N.A.F., instituţiile de credit şi, după caz, Asociaţia Română a Băncilor.
ART. 4
(1) Procedura de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă către instituţiile de credit a actelor de executare silită, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Instituţiile de credit care doresc să adere la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare silită încheie Convenţia-cadru de aderare a instituţiilor de credit la mecanismul de comunicare prin mijloace electronice de transmitere la distanţă a actelor de executare silită, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2. Începând cu data semnării convenţiei-cadru, instituţia de credit împreună cu A.N.A.F. realizează reconcilierea informaţiilor existente în bazele de date proprii cu privire la măsurile de executare silită prin poprire asupra disponibilităţilor băneşti înfiinţate înainte de data intrării în vigoare a prezentului ordin, inclusiv în ceea ce priveşte actualizarea sumelor rămase de recuperat din acestea la data concilierii.
ART. 5
Se aprobă modelele, precum şi modul de difuzare, utilizare şi de păstrare a
următoarelor formulare:
- Adresă pentru înştiinţarea instituţiilor de credit privind sumele rămase de
recuperat, ca urmare a stingerilor efectuate, din popririle înfiinţate prin mijloace
electronice de transmitere la distanţă”, prevăzută în anexa nr. 3. - Adresă privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost înregistrate măsurile
dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F., prevăzută în Anexa nr. 4; - Adresă privind comunicarea sumelor pe care le poate plăti instituția de credit,
prevăzută în Anexa nr. 5; - Ordonanțare de plată, prevăzută în Anexa nr. 6;
- Referat privind nevirarea de către instituţia de credit a sumei cuprinse în
ordonanţarea de plată, prevăzut în Anexa nr. 7.
ART. 6
Data comunicării către instituţia de credit a actului de executare este prima zi bancară următoare zilei încărcării acestuia în sistemul informatic prevăzut la art. 2, iar ora comunicării este ora de începere a zilei bancare.
ART. 7
Prelucrările de date cu caracter personal cuprinse în actele de executare comunicate instituţiilor de credit prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă se realizează în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, denumit în continuare RGPD.
ART. 8
În vederea asigurării respectării prevederilor art. 7, A.N.A.F. publică pe portalul de internet propriu o informare cu privire la modul de ducere la îndeplinire a prevederilor RGPD.
ART. 9
Actele de executare emise în formă electronică de organul fiscal central se semnează cu semnătură electronică extinsă a Ministerului Finanţelor, bazată pe un certificat calificat sau cu semnătură electronică calificată, emisă de un prestator de servicii de încredere calificat, înscris în Trusted List, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE.
ART. 10
Anexele nr. 1 – 7 fac parte integrantă din prezentul ordin.
ART. 11
(1) Prevederile prezentului ordin se aplică pentru popririle înfiinţate de către organele fiscale competente începând cu data intrării în vigoare a prezentului ordin.
(2) Popririle înfiinţate până la data intrării în vigoare a prezentului ordin rămân supuse regulilor stabilite la momentul înfiinţării lor, cum ar fi: viramentele efectuate de către instituţiile de credit pentru stingerea obligaţiilor fiscale precum și a obligațiilor bugetare individualizate în titluri executorii transmise spre recuperare organelor fiscale centrale de către alte instituţii sau autorităţi publice, ce au stat la baza acestora ori, după caz, suspendarea, continuarea, ridicarea acestor popriri.
(3) Comunicarea către instituţiile de credit a deciziilor de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităţilor băneşti, aferente popririlor înfiinţate până la data intrării în vigoare a prevederilor Ordinului ministrului Finanțelor Publice nr.1665/2020 , se realizează de către Punctul central prin preluarea informaţiilor cuprinse în acestea de la Unitatea de Imprimare Rapidă şi încărcarea în spaţiul privat de pe portalul A.N.A.F., prin intermediul platformei e-Popriri.
În ceea ce priveste Referatul de aprobare, în plus față de forma aprobată prin O.M.F.P. nr.1665/2020, cu modificările și completările ulterioare, în cadrul căreia nu se regăseau toate modelele de formulare utilizate în schimbul de informații dintre A.N.A.F., instituțiile de credit și organele fiscale, s-a considerat necesar ca prin acest proiect de act normativ să se
regăsească, și următoarele formulare, respectiv:
–Adresă privind comunicarea motivelor pentru care nu au fost înregistrate măsurile
dispuse prin documentele comunicate de A.N.A.F.;
–Adresă privind comunicarea sumelor pe care le poate plăti instituția de credit;
–Ordonanțare de plată
Anexele aferente puteti sa le accesati pe site-ul A.N.A.F. .